default_mobilelogo

01 header php incl logo

Wij gebruiken alleen professionele Joomla Templates van:

logo joomlage     logo rsjoomla      logo joomlart

Beide bedrijven hebben mooie templates die geschikt zijn voor responsive webdesign.

responsive

Op het ogenblik wordt er voor meer dan 50% op tablets en mobieltjes gekeken op internet. 50% kijkt nog op een desktop.

Daarom is het belangrijk om een responsive website te laten maken door ons.

CBS internettoegang 15 03 09

 

Een template is een sjabloon waarin de opmaak en indeling van teksten en objecten kunnen worden bepaald. Deze basis-opmaak wordt in een apart bestand vastgesteld, waardoor deze voor meerdere systemen, documenten of pagina's kan worden gebruikt.

Veel content management systemen werken met templates om de opmaak van de pagina’s te beheren. Met een template wordt bepaald hoe de inhoud moet worden weergegeven, en welke inhoud waar wordt geplaatst. Een aanpassing aan de templates kan gevolgen hebben voor alle pagina's met dit sjabloon.

Vaak worden templates specifiek voor een bepaald CMS ontworpen, omdat ieder CMS zijn eigen kenmerken heeft. Het gebruik van template biedt de mogelijkheid om de lay-out van een website compleet te veranderen terwijl de inhoud onveranderd blijft.

Zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) casu quo zoekterm(en). Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachineadverteren.

Zoekmachines en de relatie met optimalisatie.

In 1997 werd voor zoekmachines bekend dat webmasters moeite deden hoog te worden gepositioneerd in de organische zoekresultaten. Oude zoekmachines, zoals Infoseek, pasten de algoritmes hierop aan, om te voorkomen dat webmasters de resultaten manipuleren.

Door de hoge marketingwaarde van gerichte zoekresultaten is er kans op vijandige verhoudingen tussen zoekmachines en aanbieders van zoekmachine-optimalisatie. AIRWeb (Adversarial Information Retrieval on the Web) werd in 2005 gemaakt om de beschadigende effecten van agressieve webproviders te minimaliseren.

Sommige webmasters manipuleerden hun posities in de zoekresultaten door pagina's aan te maken met overbodige of irrelevante meta-tags. In Duitsland is dit manipuleren van zoekresultaten in 2004 door de rechtbank verboden. Een bedrijf met een te agressieve techniek loopt daarnaast kans te worden verbannen uit de zoekresultaten. In 2005 heeft The Wall Street Journal zo'n bedrijf gerapporteerd. Dit bedrijf was Traffic Power en het gebruikte, naar verluidt, technieken met een te hoog risico. Het mislukte om dit risico af te schermen van de klanten. Het tijdschrift Wired Magazine schreef dat ditzelfde bedrijf Aaron Wall had aangeklaagd omdat hij had geschreven over het krijgen van een ban. Google's hoofd van het webspamteam, Matt Cutts, heeft later bevestigd dat het inderdaad Traffic Power en een paar van haar klanten heeft verbannen uit de resultaten.

Ook de Duitse website van BMW is dertig dagen volledig uit de zoekindex verwijderd omdat ze een landingspagina (webpagina waarop een bezoeker 'landt' als hij een bepaalde zoekterm in een zoekmachine ingeeft en van waaruit de bezoeker daarna naar andere pagina's binnen die website kan navigeren) met alleen maar keywords maakten voor zoekmachines, terwijl daadwerkelijke bezoekers werden omgeleid door middel van Javascript. Ook in Nederland bestaan dergelijke verhalen. Zo werd in 2006 een dagblad tijdelijk verbannen, en viel na heftige discussies op Googles Forum voor Webmasters en diverse SEO-blogs een Black hat SEO-bedrijf uit de rankings.

Sommige zoekmachinebedrijven zijn daarentegen bewust naar de SEO-sector gestapt en zijn onder meer actief geworden als sponsoren en/of gasten op SEO-conferenties en congressen. Door de komst van betaalde opname zien deze zoekmachinebedrijven het belang van de vitaliteit van de optimalisatiegemeenschap. Daarom heeft Google een platform ontwikkeld om webmasters te helpen. Ook de zoekmachine Yahoo! biedt de Yahoo! Site Explorer aan voor het monitoren van de context op het internet. De zoekmachine Bing biedt de Bing Toolbox voor het optimaliseren van de website voor zoekmachines.

 Bron: Wikipedia logo

 

Contentmanagementsysteem

Een content-beheersysteem of contentmanagementsysteem is een softwaretoepassing, meestal een webapplicatie, die het mogelijk maakt dat mensen eenvoudig, zonder veel technische kennis, documenten en gegevens op internet kunnen publiceren (contentmanagement). Als afkorting wordt ook wel CMS gebruikt, naar het Engelse content management system (inhoudbeheersysteem). Een functionaliteit van een CMS is dat gegevens zonder lay-out (als platte tekst) kunnen worden ingevoerd, terwijl de gegevens worden gepresenteerd aan bezoekers met een lay-out door toepassing van sjablonen. Een CMS is vooral van belang voor websites waarvan de inhoud regelmatig aanpassing behoeft, en de inhoud in een vaste lay-out wordt gepresenteerd aan bezoekers. De meeste grote bedrijven gebruiken voor hun website tegenwoordig een CMS. Een bekende variatie op het CMS is bijvoorbeeld de weblog.

Naast bovenstaande betekenis van content management (ook wel web content management) wordt de term ook gebruikt voor de bredere variant, Enterprise Content Management (ECM).

Een webmanager kan voor de invulling van een CMS-website zorgen.

Inhoud 

Onderdelen

Een CMS bestaat ten minste uit de volgende onderdelen:

  • een (bijna altijd afgeschermde) administratiemodule, waar gegevens kunnen worden ingevoerd, verwijderd of aangepast.
  • een database of een andere vorm van opslag van de gegevens.
  • een presentatiemodule, waar de ingevoerde gegevens door bezoekers kunnen worden bekeken.

Daarnaast kunnen er andere onderdelen zijn:

  • een zoekmodule
  • een inlogmodule voor bezoekers, als het niet gewenst is dat anonieme bezoekers toegang hebben tot de inhoud
  • een beheersmodule voor de gegevens van geautoriseerde bezoekers (en beheerders)
  • een beheersmodule voor de presentatiesjablonen
  • een module om persoonlijke informatie aan de bezoeker te tonen (personalisaties)
  • een module om centraal artikelen aan te kunnen maken die op verschillende pagina's getoond kunnen worden

Een CMS kan worden gebouwd voor een specifieke toepassing, maar er zijn ook generieke CMS'en beschikbaar. Een aantal daarvan is onder een opensourcelicentie gepubliceerd. Deze open source-oplossingen zijn volgens onderzoek voor 77% een goed alternatief voor closed source-oplossing.

Bron: Wikipedia logo

responsiveResponsive webdesign is een benadering van webdesign waarbij de web developer streeft naar een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten (van desktop computerschermen tot mobiele telefoons). Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface.

De term responsive webdesign is bedacht in 2010 door Ethan Marcotte op de weblog A List Apart. Marcotte merkte destijds op dat steeds meer bedrijven investeerden in een mobiele website om hun klanten ook mobiel een optimale ervaring te bieden. Maar door het groeiende aantal apparaten, met allen hun eigen resolutie en afmetingen, bleek één mobiele website geen optimale oplossing. In plaats van te ontwerpen in vaste afmetingen, een benadering die stamt uit het printtijdperk, merkte Marcotte op dat het veel praktischer was om te ontwerpen in percentages en andere relatieve eenheden.

Technieken

Een responsive website past zichzelf aan aan de omgeving waarin hij getoond wordt met behulp van flexibele grids, flexibele afbeeldingen en CSS3 media queries. Enkele van de door Marcotte bedachte technieken zijn:

Flexibele grids en afbeeldingen

De flexibele grids zorgen ervoor dat breedtes en hoogtes van elementen niet in pixels worden bepaald, maar in relatieve eenheden als percentages en em's. Elementen in een flexibele grid schalen altijd naar een percentage van het element waarin ze zich bevinden, of de afmetingen van het zichtbare gedeelte van de browser.

Flexibele afbeeldingen worden ook relatief geschaald, zodat ze nooit buiten hun proporties worden weergegeven.

Joomla! is een bekroond vrij Content Management Systeem (CMS) wat vrij vertaald betekent: inhoud beheer systeem. Joomla! is geschreven in php en maakt gebruik van een MySQL database.

Het bovenstaande klinkt heftig maar dat is het niet. Indien u gebruik maakt van dit systeem heeft u namelijk geen kennis nodig van php of andere ingewikkelde script-talen, maar kunt u via een gebruikersvriendelijke interface uw website op een eenvoudige wijze beheren en aanpassen aan uw wensen.

Hoe werkt Joomla?

Het Joomla!-framework, de kern van het systeem, regelt alle basiselementen van een website, zoals de ingelogde gebruikers, de rechten van bezoekers en gebruikers en het ophalen van gegevens vanuit verschillende bronnen. Vervolgens zijn er drie elementen (extensies) binnen Joomla! die geactiveerd worden door het framework:

  • Components: programma's geschreven in PHP die daadwerkelijke acties uitvoeren, zoals het verwerken van nieuwsberichten van platte tekst naar HTML-geformatteerde tekst. Het belangrijkste voordeel van de Components is echter de mogelijkheid die ze bieden om de website in kwestie functioneel uit te breiden. Hierbij kan gedacht worden aan een gastenboek, downloadomgeving, fotogalerij, etc.
  • Modules: blokken op de website die naast de hoofdinhoud getoond kunnen worden. Voorbeelden zijn onder andere menu's, kalenders, willekeurige afbeeldingen en recente toevoegingen.
  • Plug-ins: transformeren tekst in de inhoud van een pagina naar een geformatteerde tekst, zonder rekening te houden met de sjablonen/templates. Een standaard bijgeleverde plug-in zorgt er bijvoorbeeld voor dat een e-mailadres in de inhoud van een pagina omgezet wordt naar een voor spambot onleesbare code. Voor het uitkomen van Joomla! 1.5 werden de plug-ins Mambots genoemd.

Vervolgens sturen deze elementen hun uitgewerkte inhoud door naar de template, waar de betreffende teksten vervangen worden.

De template uiteindelijk, is verantwoordelijk voor de grafische voorstelling van de website. Hier staan de diverse css-bestanden voor de opmaak van tekst en de instructies voor de plaatsing van de onderdelen in de betreffende pagina.

Veel templates en extensies zijn gratis. Daarnaast zijn er ook commerciële aanbieders die een bepaalde service en garantie bieden bij hun aanbod.

Bron: Wikipedia logo

Open-Source-software is computerprogrammatuur waarvan de broncode in te kijken en te veranderen is.

Met Open-Source wordt de mogelijkheid gecreeërd om een programma aan te passen door eenieder die de kennis heeft om de broncode te begrijpen. Voor aanpassingen is de klant dus niet afhankelijk van één enkele producent.

Bij de meeste commerciële software is de broncode geheim en wordt deze juridisch beschermt door het auteursrecht. In dit geval koopt of huurt de gebruiker een programma. Omdat de broncode niet wordt meegeleverd, kan de gebruiker niet zelfstandig veranderingen in de programmatuur aan (laten) brengen.

Gratis of toch niet

Hoewel veel Open-Source-software gratis op het internet verkrijgbaar is, is het een misvatting dat aan Open-Source-software geen kosten zijn verbonden. De software zal immers moeten worden geïnstalleerd, geconfigureerd en wellicht worden geïntegreerd in bv. een website, bedrijfssysteem of netwerk.

De kosten die hieraan verbonden zijn, zijn vergelijkbaar met de implementatie van een commercieel systeem. Het voordeel van Open-Source wordt met name bepaald door het onafhankelijk zijn van de leverancier voor wat betreft (toekomstige) aanpassingen, uitbreidingen en onderhoud.