default_mobilelogo

Wij gebruiken alleen professionele Joomla Templates van:

logo joomlage     logo rsjoomla      logo joomlart

Beide bedrijven hebben mooie templates die geschikt zijn voor responsive webdesign.

responsive

Op het ogenblik wordt er voor meer dan 50% op tablets en mobieltjes gekeken op internet. 50% kijkt nog op een desktop.

Daarom is het belangrijk om een responsive website te laten maken door ons.

CBS internettoegang 15 03 09

 

responsiveResponsive webdesign is een benadering van webdesign waarbij de web developer streeft naar een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten (van desktop computerschermen tot mobiele telefoons). Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface.

De term responsive webdesign is bedacht in 2010 door Ethan Marcotte op de weblog A List Apart. Marcotte merkte destijds op dat steeds meer bedrijven investeerden in een mobiele website om hun klanten ook mobiel een optimale ervaring te bieden. Maar door het groeiende aantal apparaten, met allen hun eigen resolutie en afmetingen, bleek één mobiele website geen optimale oplossing. In plaats van te ontwerpen in vaste afmetingen, een benadering die stamt uit het printtijdperk, merkte Marcotte op dat het veel praktischer was om te ontwerpen in percentages en andere relatieve eenheden.

Technieken

Een responsive website past zichzelf aan aan de omgeving waarin hij getoond wordt met behulp van flexibele grids, flexibele afbeeldingen en CSS3 media queries. Enkele van de door Marcotte bedachte technieken zijn:

Flexibele grids en afbeeldingen

De flexibele grids zorgen ervoor dat breedtes en hoogtes van elementen niet in pixels worden bepaald, maar in relatieve eenheden als percentages en em's. Elementen in een flexibele grid schalen altijd naar een percentage van het element waarin ze zich bevinden, of de afmetingen van het zichtbare gedeelte van de browser.

Flexibele afbeeldingen worden ook relatief geschaald, zodat ze nooit buiten hun proporties worden weergegeven.

Zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) casu quo zoekterm(en). Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachineadverteren.

Zoekmachines en de relatie met optimalisatie.

In 1997 werd voor zoekmachines bekend dat webmasters moeite deden hoog te worden gepositioneerd in de organische zoekresultaten. Oude zoekmachines, zoals Infoseek, pasten de algoritmes hierop aan, om te voorkomen dat webmasters de resultaten manipuleren.

Door de hoge marketingwaarde van gerichte zoekresultaten is er kans op vijandige verhoudingen tussen zoekmachines en aanbieders van zoekmachine-optimalisatie. AIRWeb (Adversarial Information Retrieval on the Web) werd in 2005 gemaakt om de beschadigende effecten van agressieve webproviders te minimaliseren.

Sommige webmasters manipuleerden hun posities in de zoekresultaten door pagina's aan te maken met overbodige of irrelevante meta-tags. In Duitsland is dit manipuleren van zoekresultaten in 2004 door de rechtbank verboden. Een bedrijf met een te agressieve techniek loopt daarnaast kans te worden verbannen uit de zoekresultaten. In 2005 heeft The Wall Street Journal zo'n bedrijf gerapporteerd. Dit bedrijf was Traffic Power en het gebruikte, naar verluidt, technieken met een te hoog risico. Het mislukte om dit risico af te schermen van de klanten. Het tijdschrift Wired Magazine schreef dat ditzelfde bedrijf Aaron Wall had aangeklaagd omdat hij had geschreven over het krijgen van een ban. Google's hoofd van het webspamteam, Matt Cutts, heeft later bevestigd dat het inderdaad Traffic Power en een paar van haar klanten heeft verbannen uit de resultaten.

Ook de Duitse website van BMW is dertig dagen volledig uit de zoekindex verwijderd omdat ze een landingspagina (webpagina waarop een bezoeker 'landt' als hij een bepaalde zoekterm in een zoekmachine ingeeft en van waaruit de bezoeker daarna naar andere pagina's binnen die website kan navigeren) met alleen maar keywords maakten voor zoekmachines, terwijl daadwerkelijke bezoekers werden omgeleid door middel van Javascript. Ook in Nederland bestaan dergelijke verhalen. Zo werd in 2006 een dagblad tijdelijk verbannen, en viel na heftige discussies op Googles Forum voor Webmasters en diverse SEO-blogs een Black hat SEO-bedrijf uit de rankings.

Sommige zoekmachinebedrijven zijn daarentegen bewust naar de SEO-sector gestapt en zijn onder meer actief geworden als sponsoren en/of gasten op SEO-conferenties en congressen. Door de komst van betaalde opname zien deze zoekmachinebedrijven het belang van de vitaliteit van de optimalisatiegemeenschap. Daarom heeft Google een platform ontwikkeld om webmasters te helpen. Ook de zoekmachine Yahoo! biedt de Yahoo! Site Explorer aan voor het monitoren van de context op het internet. De zoekmachine Bing biedt de Bing Toolbox voor het optimaliseren van de website voor zoekmachines.

 Bron: logo wikepedia

 

Open-Source-software is computerprogrammatuur waarvan de broncode in te kijken en te veranderen is.

Met Open-Source wordt de mogelijkheid gecreeërd om een programma aan te passen door eenieder die de kennis heeft om de broncode te begrijpen. Voor aanpassingen is de klant dus niet afhankelijk van één enkele producent.

Bij de meeste commerciële software is de broncode geheim en wordt deze juridisch beschermt door het auteursrecht. In dit geval koopt of huurt de gebruiker een programma. Omdat de broncode niet wordt meegeleverd, kan de gebruiker niet zelfstandig veranderingen in de programmatuur aan (laten) brengen.

Gratis of toch niet

Hoewel veel Open-Source-software gratis op het internet verkrijgbaar is, is het een misvatting dat aan Open-Source-software geen kosten zijn verbonden. De software zal immers moeten worden geïnstalleerd, geconfigureerd en wellicht worden geïntegreerd in bv. een website, bedrijfssysteem of netwerk.

De kosten die hieraan verbonden zijn, zijn vergelijkbaar met de implementatie van een commercieel systeem. Het voordeel van Open-Source wordt met name bepaald door het onafhankelijk zijn van de leverancier voor wat betreft (toekomstige) aanpassingen, uitbreidingen en onderhoud.